Status på løbefronten

Kronisk forstoppelse og luft i maven

Det her er et af de mere personlige indlæg, men ikke desto mindre vil jeg lave det, fordi det er min opfattelse, at jeg ikke er den eneste, som måtte døje med et sådan problem.

img_1550

Jeg har længe lidt af kronisk forstoppelse og luft i maven. Ikke det mest charmerende. Det har været en kæmpe byrde for mig, og mit normale afføringsmønster har været 1-2 gange pr. uge og nogle uger har det fuldstændig udeblevet.

Det har betydet, at jeg har gået rundt med en kronisk mavepine, en svært oppustet mave, som vitterligt lignede, at jeg var gravid, hovedpine, mavekramper m.m.! Det har været ekstremt trættende, og det har påvirket min selvtillid at ligne en, som skulle have et barn, når det i virkeligheden bare var en vaskeægte foodbaby.

Nu har jeg fået en lille smule skub i det hele. Derfor vil jeg gerne dele et par gode råd med jer, hvis I måtte døje med samme problem.

  1. Konsulter din læge. Få hans/hendes gode råd til, hvordan du bedst kan afhjælpe dit problem. Min læge sagde, at jeg viste mange tegn på irriteret tyktarm, hvorfor jeg i en lang periode har holdt mig fra gluten. Da jeg trodsede dette og spiste 2 stykker rugbrød, blev min mave inden for et kvarter stor som en ballon. Min læge har givet mig mange gode råd og har bl.a. rådet mig til at sætte gang i maven med Movicol, som er et mildt afføringsmiddel, mange ældre mennesker får, nybagte mødre såvel som babyer. Det er ikke vanedannede og kan tages i små doser over en periode, således der kommer skub i maven – men tal altid med din læge først.
  2. Undgå for meget hvidt brød og bananer.
  3. Undgå for store mængder kål, løg (herunder hvidløg) og bønner. I det hele taget for mange høj histamine fødevarer.
  4. Drik væske. Det er vigtigt at have et sufficient væskeindtag, således din afføring kan absorbere væske, og dermed ikke bliver hård.
  5. Indtag fiber! Jeg har bl.a. spist 2 tsk HUSK hver morgen og aften.
  6. Fysisk aktivitet sætter gang i bevægelserne i tarmen, og en inaktiv hverdag vil dermed også kunne give anledning til forstoppelse.
  7. Visse former for medicin kan også give forstoppelse. Herunder bl.a. morfin.
  8. Vær opmærksom på din stilling, når du er på toilettet. Jeg kender personligt mange, som bruger toiletbesøg som en slags “pause”, hvor man lige tjekker telefonen eller lignende, men det kan altså godt forstyrre ens position, når man er der. Det mest optimale er at sidde med ret ryg – og faktisk have benene en smule hævet. Så hvor dum du end måtte føle dig, kunne det være en ide at tage en lille skammel under fusserne, når du på godt jysk: Tømmer ryggen 😉
  9. Lad vær med at holde dig! Jeg er helt med på, at blufærdigheden omkring toiletbesøg er stor, og mange oplever det som grænseoverskridende at skulle gå på toilettet hos en ven, veninde, kæreste eller et offentligt sted, men jo mere du holder dig, jo værre bliver det, da din afføring presses tilbage i systemet, istedet for frem. (Og husk nu, det er naturligt).
  10. Lav øvelser, når du ligger på sofaen eller i sengen. Få minutter hver dag hvor du ligger på ryggen og cykler med benene, kan faktisk godt sætte gang i tarmbevægelserne!

Jeg håber, at det virker for dig! Billederne er begge taget om sent om aftenen. Jeg står ganske afslappet på dem begge. Det har vitterligt ændret hele min hverdag!

   

8 kommentarer

  • Anna

    Når du siger afholde sig fra bønner, hvilken slags er det så? Hericot verts eller normale bønner?:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Emma

    Hej Nina 🙂

    Skal du spise efter low fodmap diæten nu? Kan se, at de fødevarer du peger på som ‘dårlige’ er de samme som diæten fraråder. Jeg har haft rigtig mange problemer med maven, men har spist efter low fodmap principperne i 2,5 år nu og min mave har det bedre end nogensinde. Selvfølgelig er jeg ikke altid lige striks med, hvad jeg spiser. Men især løg og laktose har jeg fundet ud af er et no-go. Du kan downloade en dansk app, som løbende opdateres med testede fødevarer. Ville bare lige give tippet videre, da jeg jo stadig svæver rundt på en lyserøde sky efter jeg har fået en nogenlunde rolig mave 🙂
    Mvh Emma

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nina Hansen

      Hej Emma,
      Jeg har faktisk downloadet app’en. Tusind tak for rådet 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stine

    Jeg har selv haft et halvt år med kronisk forstoppelse! Jeg var ved lægen flere gange til forskellige undersøgelser. Jeg prøvede at ændre madvaner (herunder kostanbefalinger ved irritabel tyktarm), og tog Movicol dagligt! Der var ikke noget der hjalp, og jeg kunne ikke finde årsagen – lige ind til jeg flyttede! (boede med 5 andre unge) Jeg er altså helt sikker på at det har været ydre faktorer, som har været årsagen til det! Jeg var slet ikke blufærdig, men jeg tror bare jeg har været “ubevidst” stresset.
    Jeg er så glad for, at være sluppet af med det – det er jo virkelig en forfærdelig tilstand, som påvirker én hver dag!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nina Hansen

      Der er mange forskellige faktorer, som kan spille ind.
      Det er godt at høre, at du har det bedre 🙂

      Lige præcis, det påvirker fysisk såvel som psykisk! 🙁

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette Ninon

    Føler med dig, det er så anstrengende. Jeg har succes med at tage en tsk. Æblecidereddike før morgenmaden.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Status på løbefronten