At være sygeplejerskestuderende

Jeg føler mig sund

Som jeg skrev tidligere på måneden, så havde jeg sat ind i mod den her famøse sommerform, som alle snakker om. Jeg er egentlig ikke gået så målrettet til værks, som jeg kunne. Der har ikke været den mindste form for kalorietælling, planer eller strikse retningslinjer. Jeg har udelukkende spist med min fornuft, og jeg er nået til et punkt, hvor jeg føler mig virkelig sund igen.

skaermbillede-2017-05-12-kl-18-32-23

Jeg har i flere år baseret min sundhed på mit udseende, men jeg har med tiden fundet ud af, at jeg ikke er sund, fordi jeg følger en plan. Tværtimod – det viser bare, hvor ambitiøs og disciplineret jeg er. Det giver mig bare ikke følelsen af sundhed, det transformerer mig ind til en asocial, egocentreret og selvdestruktiv person, som jeg ikke har lyst til at være.

Efter en laaaang vinter med lidt for meget kage, slik, sodavand og junkfood fik jeg den her trang til at gøre noget for mig selv, så jeg vendte tilbage til et mig, jeg var balanceret og afslappet i. Det har været tydeligt på min skal, at de mange pizzaer havde sat sig. Hovedsagligt på bagpartiet, maven, hofterne og armene.

Jeg besluttede mig for, at jeg nu ville tilbage på skinnerne med mulighed for at hoppe af toget i ny og næ for at strække benene.

Jeg har siden 24. april spist med fornuften. Jeg har dagligt spist (med forbehold for visse ændringer), som følger:

Morgenmad: 

2 æg, et scoop-proteinpulver og en banan, som en pandekage

eller 

En stor portion havregrød gerne med proteinpulver i.

Formiddag: 

4-5 store gulerødder og frisk frugt

Middag: 

En salat med kød

Eftermiddag: 

Endnu en morgenmadspandekage

eller

En protein/muslibar

eller

En proteinshake

Aftensmad: 

Salat, kød og ris eller andet kulhydrat

skaermbillede-2017-05-12-kl-18-32-48

Jeg har ikke nogen ide om, hvor mange kalorier jeg spiser. Jeg skænker det iøvrigt heller ikke en tanke, at jeg hver formiddag propper mig med frugtsukker, eller om det er de grønne grøntsager eller den mere kalorie tunge champignon, jeg kaster i smasken.

Jeg har flere gange været udsat for fristelser i form af kage, flødeboller, slik og brød på mit praktiksted og arbejdsplan, men jeg har takket nej. Brødet og kagen giver sig selv, fordi jeg simpelthen får så ondt i maven af at spise store mængder gluten. Når jeg har kigget på slikket, har jeg tværtimod valgt at tænke, at jeg ville begrænse mit sukkerindtag til en dag ugentligt. Der har jeg så tvunget mig selv til at tænke, har jeg brug for at spise slik tirsdag eftermiddag, eller ville jeg faktisk synes, at det var hyggeligere at gøre det i weekenden med min bedsteveninde eller kæreste?

Jeg kommer aldrig igen til at være det her fanatiske menneske, som ikke i ny og næ skubber 600 gram slik ind i kæften, men jeg synes, at det er dejligt, at det ikke er en daglig dags ting. For jeg kan jo godt mærke, at min krop er mere velfungerende på en dag, hvor jeg faktisk har fået ordentlig mad. Behovet for den daglig middagslur på 1 time har ej hellere været så stor den sidste tid!

Jeg kan se fremskridtene på min krop, og jeg kan mærke det. Jeg kan mærke, at jeg har mere overskud og selvtillid. Jeg føler mig simpelthen så sund igen. Det er en dejlig følelse, den håber jeg, at jeg kan bevare…. Længe!

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

At være sygeplejerskestuderende